Είχα συνάντηση σήμερα με τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Προκόπη Παυλόπουλο η οποία δεν ήταν εθιμοτυπική. Ήταν ουσιαστική μιας και μου δόθηκε η δυνατότητα να καταθέσω σειρά ζητημάτων που έχουν να κάνουν με προβλήματα και επιλογές ώστε να κάνουμε καλύτερα την δουλειά μας.
Το Υπουργείο να συνεργαστεί με την Νομαρχία κι εγώ ως Νομάρχης, οι συνεργάτες μου και οι υπηρεσίες να είμαστε απαιτητικοί για την ανάπτυξη του τόπου μας και την ωφέλεια των πολιτών.
Τέθηκαν ζητήματα ουσιαστικά, υπήρξε και αντιπαράθεση και γόνιμος διάλογος.
Τώρα το αν θα έχουμε και αποτελέσματα με αποφάσεις του Υπουργού και της Κυβέρνησης αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο θα δούμε στο μέλλον.
Τα προβλήματα στην Αιτωλοακαρνανία είναι τεράστια.
Είμαστε νομός με τα περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα και με την μεγαλύτερη φτώχεια.
Είμαστε ο νομός που αντί να αυξάνει ο πληθυσμός, μειώνεται και πολύ φοβάμαι ότι στην απογραφή του 2011 αν έχουμε τα αποτελέσματα που φαίνονται αυτή την περίοδο ο νομός της Αιτωλοακαρνανίας θα χάσει βουλευτική έδρα.
Αυτό είναι αποτέλεσμα της χρόνιας υποανάπτυξης, της φτώχειας, της μη ύπαρξης δημοσίων επενδύσεων, έργων και βεβαίως της αδυναμίας που έχει η Νομαρχία να υλοποιήσει το πρόγραμμά της μιας και οι πόροι δεν υπάρχουν.
Ακούσαμε από τον κύριο Παυλόπουλο να λέει πως στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας και στην Αιτωλοακαρνανία δόθηκαν πενταπλάσια χρήματα από το 2004 μέχρι σήμερα.
Η δημιουργική λογιστική δεν με βρίσκει καθόλου σύμφωνο και το είπα στον υπουργό και ζήτησα να μην γίνει μια συζήτηση τέτοιου είδους. Δεν εξυπηρετεί κανέναν. Γιατί το να πλειοδοτεί ο καθένας και να υπερασπίζεται το δικό του κόμμα αυτό είναι πάρα πολύ εύκολο.
Θα μπορούσα κι εγώ να υπερασπιστώ παρεμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης και στη συζήτηση που έγινε ανέφερα το εξής απλό.
Το ΠΑΣΟΚ ως Κυβέρνηση τελείωσε και έθεσε σε λειτουργία το μεγαλύτερο έργο του αιώνα, το πιο δύσκολο έργο στην περιοχή μας που ήταν η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου μέσα σε 6 χρόνια και ετούτη η Κυβέρνηση δεν μπορεί να τελειώσει 22 χιλιόμετρα δρόμο από το Αγγελόκαστρο μέχρι τον Κουβαρά το οποίο παρέλαβε δημοπρατημένο από το 2003.
Όπως επίσης είναι δυνατόν να λέμε ότι πολλαπλασιάστηκαν οι πόροι την στιγμή κατά την οποία απ’ την άλλη πόρτα έχουμε τρύπιο το βαρέλι και φεύγουν διαρκώς πόροι και αρμοδιότητες απ’ την Αυτοδιοίκηση; Ζήτημα πρώτο, 3.106.000 ευρώ το 2008 για την συντήρηση του οδικού δικτύου. Ξέρετε πόσα χρήματα είναι αυτά στο σύνολο των έργων των χρημάτων που έχουμε για έργα; Πάρα πολλά, είναι το 40%. Άλλα τόσα χρήματα δεν θα μας δοθούν το 2009.
Αφαιρούνται και τα τέλη μεταβίβασης των αυτοκινήτων, ένα έσοδο βασικό για την Νομαρχία που είναι περίπου 2 εκατομμύρια δραχμές. Υπολογίστε ότι 8 εκατομμύρια μείον είμαστε και αυτό είναι με στοιχεία. Θα καλυφθεί λοιπόν αυτό από τις 90.000 ευρώ το μήνα που πήραμε αύξηση από πέρυσι μέχρι φέτος; 90.000 ευρώ το μήνα είναι η αύξηση που πήρε η Νομαρχία επί 12.
Και επειδή αναφέρθηκε και σε παλιότερες εποχές, θα θυμάστε και για όποιους δεν το ξέρουν θα το υπενθυμίσω, είπα στον κ. Παυλόπουλο, ότι οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις διαχειρίστηκαν το 12,5% του Β’ ΚΠΣ.
Όχι απλά το διαχειρίστηκαν, πήραν τις αποφάσεις, εντάξανε τα έργα, τα εκτελέσανε και τα πληρώσανε κιόλας. Το 12,5% πήγε στην Αυτοδιοίκηση, στις Νομαρχίες και στους Δήμους από το Β’ ΚΠΣ. Το Γ’ ΚΠΣ είχε χρήματα επίσης σε έργα που εκτέλεσαν οι Νομαρχίες.
Σήμερα είμαστε στον πέμπτο μήνα του τρίτου χρόνου εφαρμογής του Δ’ ΚΠΣ του ΕΣΠΑ και δεν έχει δημοπρατηθεί κανένα έργο.
Αυτά τα χρήματα που έρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ταμείο Συνοχής και τα προγράμματα του ΕΣΠΑ αναπληρώνονται με τις 90.000 ευρώ το μήνα που πήραμε αύξηση από πέρυσι μέχρι φέτος;
Με τα όσα πολλαπλάσια χρήματα ισχυρίζεται ο κύριος Παυλόπουλος και ο κάθε που μιλάει για τέτοια πράγματα από το 2004 μέχρι τώρα.
Αν πρέπει λοιπόν να μιλήσουμε για τα έσοδα της Αυτοδιοίκησης θα πρέπει να μιλήσουμε συνολικά.
Να μιλήσουμε για τα χρήματα από το ΕΣΠΑ και τα χρήματα από το Γ’ ΚΠΣ και τα χρήματα και τις αρμοδιότητες από το Β’ ΚΠΣ και να δούμε που ήταν η Αυτοδιοίκηση, που είναι και που πάει γι’ αυτό λοιπόν θα έλεγα και το είπα εξάλλου να αποφεύγεται η λογιστική αυτή που κάποιοι ονομάσανε δημιουργική κατά το παρελθόν και ο αείμνηστος γέρος της δημοκρατίας είπε όταν οι αριθμοί ευημερούν οι άνθρωποι πάσχουν.
Αυτό συμβαίνει δυστυχώς στην Αιτωλοακαρνανία έναν νομό που γνωρίζει υπανάπτυξη, φτώχεια και λεηλασία των φυσικών του πόρων.
Έθεσα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την πολιτική προστασία για να μην γνωρίσουμε τραγωδίες όπως γνώρισε η Ηλεία, η Αχαΐα, η Αρκαδία και άλλοι νομοί. Ξέρετε ότι υπήρξαμε πρωταγωνιστές, με αναγνώριση από όλες τις πλευρές, στην προσπάθεια που κάνουμε αυτά τα δυο χρόνια να προφυλάξουμε τον νομό μας από καταστροφές.
Η Νομαρχία είναι παρούσα σε κάθε περίπτωση σε θέματα πολιτικής προστασίας με έργα, με δράσεις και με ενημέρωση των πολιτών.
Εάν στην προσπάθειά μας αυτή είχαμε και την ανάλογη ανταπόκριση από την μεριά της Κυβέρνησης θα είχαμε ένα νομό πρότυπο στα θέματα πολιτικής προστασίας.
Οφείλω να πω ότι ο κύριος Παυλόπουλος βοήθησε στα θέματα αυτά και του το αναγνωρίζω.
Έθεσα λοιπόν ένα ζήτημα στον Υπουργό που το πιστεύω απόλυτα. Πρέπει να υπάρξει επιτέλους πρόγραμμα πολιτικής προστασίας και στο ερώτημα που μου έθεσε «με ποια λεφτά;» του απάντησα με αυτά που υπάρχουν.
Για να ξέρουμε σε ετήσια βάση και να προγραμματίσουμε με όσα χρήματα υπάρχουν. Να γίνεται κατανομή πόρων για πολιτική προστασία με κριτήρια και αυτό το λέω χρόνια, δεν το λέω τώρα. Το λέω και από την εποχή που ήταν το ΠΑΣΟΚ Κυβέρνηση.
Αλλά να μην εξαρτάται η προστασία του νομού από τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες, τους σεισμούς από το αν θα δώσει ο Υπουργός 5 δραχμές στον ένα Νομάρχη, 10 στον άλλο και σε κάποιον άλλο καθόλου. Δεν είναι σωστό.
Εμείς δεν έχουμε την δυνατότητα, αν δεν τακτοποιηθούν εκκρεμότητες από το παρελθόν, να βοηθήσουμε φέτος για να γίνουν οι αντιπυρικές ζώνες, να ανοιχτούν οι δρόμοι, να βελτιωθούν οι χωματόδρομοι στα δάση, να κάνουμε εργασίες πρόληψης για την άμεση επέμβαση. Είπα επίσης κάτι που λέω συχνά, το ξέρετε πάρα πολύ καλά όλοι σας, ότι εκείνο που πρέπει να μας ενδιαφέρει στα θέματα πολιτικής προστασίας είναι η πρόληψη.
Πρέπει τα ρέματα να είναι καθαρισμένα, πρέπει οι δρόμοι να είναι καθαρισμένοι για να μπορούμε να φτάσουμε σε μια πυρκαγιά. Τα ρέματα για να μην πλημμυρίσουμε και οι δρόμοι για να μπορούν να φτάσουν τα πυροσβεστικά οχήματα γιατί τα αεροπλάνα καταστέλλουν την φωτιά, δεν την σβήνουν.
Ζήτησα και σήμερα όπως το έχω κάνει επανειλημμένα στο παρελθόν να υπάρξει κλιμάκιο πυροσβεστικής υπηρεσίας στον Αστακό και σε άλλες περιοχές αλλά ο Αστακός προέχει αυτή την ώρα.
Είναι γεγονός και έγινε και η διαπίστωση ότι ο κ. Υπουργός αισθάνεται να απειλείται η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση από πολλές πλευρές ή να μην αναγνωρίζεται το έργο της και αυτός κάνει ότι μπορεί.
Αυτό δεν είναι λόγος να έχουμε την κατάσταση που έχουμε σήμερα στη Νομαρχία να είναι το καλάθι για τα άπλυτα με χαρακτηριστική περίπτωση τον τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση, σε συνεργασία δεν ξέρω με ποιους, επέλεξε να μεταφερθεί η Πολεοδομία του δήμου Ναυπάκτου στην αρμοδιότητα της Νομαρχίας.
Έθεσα λοιπόν στον Υπουργό πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Γιατί έγινε χρήση απόφασης του Νομαρχιακού Συμβουλίου του 2004 και όχι πρόσφατης, τωρινής δηλαδή όπως ο νόμος ορίζει. Γιατί έγινε χρήση απόφασης του 2004 η οποία ανακλήθηκε. Τι ανάγκη είχε η Κυβέρνηση και αυτοί που υπογράψαν το Προεδρικό Διάταγμα να λειτουργήσουν εν κρυπτώ χωρίς να ρωτηθεί επαναλαμβάνω όπως ο νόμος ορίζει το Νομαρχιακό Συμβούλιο και χωρίς να εκφράσει άποψη και ο Νομάρχης. Ένα δεύτερο ζήτημα. Έγινε το Προεδρικό διάταγμα χωρίς να υπάρχει γνωμάτευση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Οποιοδήποτε Προεδρικό Διάταγμα εκδίδεται έχει την έγκριση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους γιατί κοστολογείται η υπηρεσία.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν κοστολογήθηκε η υπηρεσία που θα παρέχει η Νομαρχία για τα θέματα πολεοδομικών υπηρεσιών στο δήμο Ναυπάκτου. Αυτό είναι πρωτοφανές.
Αυτό βεβαίως το κατήγγειλα στον κύριο Υπουργό και σήμερα εδώ όπως το έχω πει και άλλες φορές στο παρελθόν.
Ήταν συγκαταβατικός διότι σε θέματα νομιμότητας ένας Υπουργός ο οποίος είναι και καθηγητής του διοικητικού δικαίου θεωρώ ότι δεν μπορεί να έχει αντίρρηση. Το γεγονός ότι εν κρυπτώ έγινε ένα προεδρικό διάταγμα χωρίς την γνώμη του τωρινού Νομαρχιακού Συμβουλίου και χωρίς την σύμφωνη γνώμη του τωρινού Νομάρχη και χωρίς να κοστολογηθεί η υπηρεσία αυτή από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αυτό είναι προφανώς παράτυπο.
Δεν θα μεταχειριστώ βαρύτερη έκφραση αν και πρέπει. Είναι τουλάχιστον παράτυπο. Μπορούσε να πει ότι δεν είναι; Ο νόμος ορίζει συγκεκριμένα πράγματα γιατί με την λογική αυτή θα μπορούσε να εγκρίνεται προεδρικό διάταγμα και να κάνουν χρήση της εποχής του Κωλέτη ή του Τσαλδάρη ή του Χαριλάου Τρικούπη. Όταν νομοθετούμε, όταν εγκρίνονται προεδρικά διατάγματα, όταν γίνονται εκτελεστικές πράξεις της Κυβέρνησης έχουμε τα δεδομένα του σήμερα. Και αυτά τα δεδομένα δεν τηρήθηκαν. Αυτό λέει ο νόμος.
Αλλά όπως ξέρετε υπάρχει μια διαδικασία που μας παραπέμπει στις πολύ παλιές εποχές της πολιτικής μας ζωής. Ότι κάποιοι φροντίζουν και κατόπιν ενεργειών τους γίνεται ετούτο ή το άλλο.
Νομίζω ότι και σε εκείνους που λένε ότι λύνουν ζητήματα κατόπιν ενεργειών, τους αξίζει καλύτερα να αντιμετωπίζουν το ρόλο τους ως πολιτικά πρόσωπα. Η σύγχρονη διοίκηση μιας ευνοούμενης πολιτείας, όπως θέλουμε να πιστεύουμε και αγωνιζόμαστε να είναι η ελληνική πολιτεία, αξίζει καλύτερα και περισσότερα.
Δεν είναι οι υπηρεσίες ούτε φέουδα των Υπουργών ούτε χρειάζεται διαμεσολάβηση του όποιου βουλευτή για να κάνει η πολιτεία το αυτονόητο, αυτό που υποχρεούται να κάνει.
Κι όταν αυτά γίνονται αντικείμενο κουβέντας, δελτίων τύπου, παρουσιάσεων δοξαστικών από πολλές πλευρές έχω την εντύπωση ότι ο πρώτος που προσβάλλεται είναι ο λαός μας.
Γιατί αυτό που η πολιτεία υποχρεούται να του δώσει, κάποιος νομίζει ότι του το χαρίζουν. Ε, δεν είναι έτσι τα πράγματα γιατί επιτέλους είμαστε στο 2009. Χρειαζόμαστε λοιπόν καλύτερη διοίκηση, χρειαζόμαστε ουσιαστικότερες αρμοδιότητες στην Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, χρειαζόμαστε ένα καλύτερο κράτος, δεν χρειαζόμαστε ρουσφέτια.
Οι υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στους δημότες, απέναντι στους πολίτες, απέναντι στην ελληνική κοινωνία είναι υποχρεώσεις.
Αυτές οι υποχρεώσεις δεν γίνονται με διαμεσολάβηση και ρουσφέτια.
Μας παραπέμπουν στην εποχή του Κωλλέτη.
Και αυτά τα λέω και με στεναχώρια και λυπάμαι που είμαι αναγκασμένος να τα λέω.
Έχω την πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται να τ’ ακούσει, το θέλει, το απαιτεί γιατί προσβάλλεται από τις συμπεριφορές μερικών και κυρίως με την συμπεριφορά της Κυβέρνησης για το συγκεκριμένο ζήτημα και πολλά άλλα.
Έθεσα το ζήτημα και ζήτησα από τον Υπουργό να προστατεύσει την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση από τις παράνομες παρεμβάσεις του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων.
Ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων είναι ένας εργολάβος του δημοσίου. Ούτε λεφτά έχει, ούτε πολιτική κάνει. Η αρμοδιότητα σύμφωνα με το νόμο για την κατασκευή των σχολείων είναι αρμοδιότητα των Νομαρχιών.
Θα μου πείτε και τι ρόλο έχει ο ΟΣΚ; Έχει αρμοδιότητα, εάν το Υπουργείο αποφασίσει να του δώσει την δυνατότητα να κατασκευάσει σχολεία ο ΟΣΚ να του τη δώσει.
Αλλά να μην ανακατεύει τη Νομαρχία.
Εδώ λοιπόν έχουμε ένα γαϊτανάκι, μπήκαμε στον τρίτο χρόνο τώρα από 9 Απριλίου 2007 με τα θέματα των σεισμών όπου πάνε κι έρχονται χαρτιά γιατί πολύ απλά η κυβέρνηση δεν θέλει να δώσει λεφτά είτε γιατί δεν έχει είτε δεν ξέρω για ποιον άλλο λόγο για να γίνει το σχολείο του Θέρμου, της Γαβαλούς, της Μακρυνούς, το 2ο Δημοτικό στο Αγρίνιο, το σχολείο του Αγίου Ανδρέα. Χρήματα, επισκευές και συντηρήσεις για την κατασκευή κτιρίων που είχαν κοστολογηθεί περίπου 11,5 εκατομμύρια ευρώ, υπήρχε μια εισήγηση για 4.700.000 και αυτά δεν δόθηκαν ποτέ. Μας παραπέμπουν σε μελέτες, διορθώσεις μελετών κλπ. Θέλετε να σας πω ένα παράδειγμα; Για την κατασκευή του ειδικού σχολείου στη Ναύπακτο το Υπουργείο Παιδείας έδωσε απόφαση επιχορήγηση της Νομαρχίας με ένα ποσό της τάξης 1.300.000 ευρώ.
Η Νομαρχία και η τεχνική της υπηρεσία όπως πολύ καλά ξέρει έκανε τη μελέτη και δημοπρατούμε αυτό το έργο. Εκεί γιατί δεν παρεμβαίνει ο ΟΣΚ; Πολύ απλά γιατί εκεί η πίεση που άσκησε συγκεκριμένος βουλευτής ήταν «δώσε τα λεφτά να γίνει το σχολείο».
Εκεί γιατί δεν χρειαζόταν μελέτες, διορθώσεις και όλα τα υπόλοιπα; Αντιλαμβάνεστε λοιπόν και μόνο απ’ αυτό το παράδειγμα ότι υπάρχουν δυο μέτρα και δυο σταθμά.
Όπου βολεύεται λοιπόν η Κυβέρνηση συνεργάζεται και δίνει τα χρήματα για να γίνουν τα έργα, ό,τι δεν την βολεύει αντιμετωπίζει τη Νομαρχία ως καλάθι για τα άπλυτα.
Αυτόν τον ρόλο μετά από τόσα χρόνια δεν είμαι διατεθειμένος να τον δεχτώ διότι δεν είμαι διορισμένος Νομάρχης ούτε του ενός Υπουργού ούτε του άλλου. Είμαι εκλεγμένος από την συντριπτική πλειοψηφία των Αιτωλοακαρνάνων.
Ζήτησα επίσης να εφαρμοστεί αυτό που η ανεξάρτητη αρχή. Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει πει επανειλημμένα με έγγραφά του προς το Υπουργείο Εσωτερικών να αναλάβει την εξόφληση των αναθέσεων που είχε κάνει ο προκάτοχός μου το 2006 σε μικροέργα.
Ο Συνήγορος του Πολίτη όπως θα ξέρετε και υπάρχουν και σχετικά έγγραφα, με έγγραφό του γιατί κάποιοι έχουν προσφύγει εκεί ζητάει από το Υπουργείο Εσωτερικών να εξοφλήσει αυτές τις υποχρεώσεις σε μικροέργα. Και αυτό για μια ακόμα φορά και στο γραφείο μου αυτή τη φορά το έθεσα στον κύριο Υπουργό και το έθεσα με όλα τα στοιχεία.
Το Υπουργείο να συνεργαστεί με την Νομαρχία κι εγώ ως Νομάρχης, οι συνεργάτες μου και οι υπηρεσίες να είμαστε απαιτητικοί για την ανάπτυξη του τόπου μας και την ωφέλεια των πολιτών.
Τέθηκαν ζητήματα ουσιαστικά, υπήρξε και αντιπαράθεση και γόνιμος διάλογος.
Τώρα το αν θα έχουμε και αποτελέσματα με αποφάσεις του Υπουργού και της Κυβέρνησης αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο θα δούμε στο μέλλον.
Τα προβλήματα στην Αιτωλοακαρνανία είναι τεράστια.
Είμαστε νομός με τα περισσότερα συγκριτικά πλεονεκτήματα και με την μεγαλύτερη φτώχεια.
Είμαστε ο νομός που αντί να αυξάνει ο πληθυσμός, μειώνεται και πολύ φοβάμαι ότι στην απογραφή του 2011 αν έχουμε τα αποτελέσματα που φαίνονται αυτή την περίοδο ο νομός της Αιτωλοακαρνανίας θα χάσει βουλευτική έδρα.
Αυτό είναι αποτέλεσμα της χρόνιας υποανάπτυξης, της φτώχειας, της μη ύπαρξης δημοσίων επενδύσεων, έργων και βεβαίως της αδυναμίας που έχει η Νομαρχία να υλοποιήσει το πρόγραμμά της μιας και οι πόροι δεν υπάρχουν.
Ακούσαμε από τον κύριο Παυλόπουλο να λέει πως στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας και στην Αιτωλοακαρνανία δόθηκαν πενταπλάσια χρήματα από το 2004 μέχρι σήμερα.
Η δημιουργική λογιστική δεν με βρίσκει καθόλου σύμφωνο και το είπα στον υπουργό και ζήτησα να μην γίνει μια συζήτηση τέτοιου είδους. Δεν εξυπηρετεί κανέναν. Γιατί το να πλειοδοτεί ο καθένας και να υπερασπίζεται το δικό του κόμμα αυτό είναι πάρα πολύ εύκολο.
Θα μπορούσα κι εγώ να υπερασπιστώ παρεμβάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης και στη συζήτηση που έγινε ανέφερα το εξής απλό.
Το ΠΑΣΟΚ ως Κυβέρνηση τελείωσε και έθεσε σε λειτουργία το μεγαλύτερο έργο του αιώνα, το πιο δύσκολο έργο στην περιοχή μας που ήταν η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου μέσα σε 6 χρόνια και ετούτη η Κυβέρνηση δεν μπορεί να τελειώσει 22 χιλιόμετρα δρόμο από το Αγγελόκαστρο μέχρι τον Κουβαρά το οποίο παρέλαβε δημοπρατημένο από το 2003.
Όπως επίσης είναι δυνατόν να λέμε ότι πολλαπλασιάστηκαν οι πόροι την στιγμή κατά την οποία απ’ την άλλη πόρτα έχουμε τρύπιο το βαρέλι και φεύγουν διαρκώς πόροι και αρμοδιότητες απ’ την Αυτοδιοίκηση; Ζήτημα πρώτο, 3.106.000 ευρώ το 2008 για την συντήρηση του οδικού δικτύου. Ξέρετε πόσα χρήματα είναι αυτά στο σύνολο των έργων των χρημάτων που έχουμε για έργα; Πάρα πολλά, είναι το 40%. Άλλα τόσα χρήματα δεν θα μας δοθούν το 2009.
Αφαιρούνται και τα τέλη μεταβίβασης των αυτοκινήτων, ένα έσοδο βασικό για την Νομαρχία που είναι περίπου 2 εκατομμύρια δραχμές. Υπολογίστε ότι 8 εκατομμύρια μείον είμαστε και αυτό είναι με στοιχεία. Θα καλυφθεί λοιπόν αυτό από τις 90.000 ευρώ το μήνα που πήραμε αύξηση από πέρυσι μέχρι φέτος; 90.000 ευρώ το μήνα είναι η αύξηση που πήρε η Νομαρχία επί 12.
Και επειδή αναφέρθηκε και σε παλιότερες εποχές, θα θυμάστε και για όποιους δεν το ξέρουν θα το υπενθυμίσω, είπα στον κ. Παυλόπουλο, ότι οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις διαχειρίστηκαν το 12,5% του Β’ ΚΠΣ.
Όχι απλά το διαχειρίστηκαν, πήραν τις αποφάσεις, εντάξανε τα έργα, τα εκτελέσανε και τα πληρώσανε κιόλας. Το 12,5% πήγε στην Αυτοδιοίκηση, στις Νομαρχίες και στους Δήμους από το Β’ ΚΠΣ. Το Γ’ ΚΠΣ είχε χρήματα επίσης σε έργα που εκτέλεσαν οι Νομαρχίες.
Σήμερα είμαστε στον πέμπτο μήνα του τρίτου χρόνου εφαρμογής του Δ’ ΚΠΣ του ΕΣΠΑ και δεν έχει δημοπρατηθεί κανένα έργο.
Αυτά τα χρήματα που έρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ταμείο Συνοχής και τα προγράμματα του ΕΣΠΑ αναπληρώνονται με τις 90.000 ευρώ το μήνα που πήραμε αύξηση από πέρυσι μέχρι φέτος;
Με τα όσα πολλαπλάσια χρήματα ισχυρίζεται ο κύριος Παυλόπουλος και ο κάθε που μιλάει για τέτοια πράγματα από το 2004 μέχρι τώρα.
Αν πρέπει λοιπόν να μιλήσουμε για τα έσοδα της Αυτοδιοίκησης θα πρέπει να μιλήσουμε συνολικά.
Να μιλήσουμε για τα χρήματα από το ΕΣΠΑ και τα χρήματα από το Γ’ ΚΠΣ και τα χρήματα και τις αρμοδιότητες από το Β’ ΚΠΣ και να δούμε που ήταν η Αυτοδιοίκηση, που είναι και που πάει γι’ αυτό λοιπόν θα έλεγα και το είπα εξάλλου να αποφεύγεται η λογιστική αυτή που κάποιοι ονομάσανε δημιουργική κατά το παρελθόν και ο αείμνηστος γέρος της δημοκρατίας είπε όταν οι αριθμοί ευημερούν οι άνθρωποι πάσχουν.
Αυτό συμβαίνει δυστυχώς στην Αιτωλοακαρνανία έναν νομό που γνωρίζει υπανάπτυξη, φτώχεια και λεηλασία των φυσικών του πόρων.
Έθεσα ζητήματα που έχουν να κάνουν με την πολιτική προστασία για να μην γνωρίσουμε τραγωδίες όπως γνώρισε η Ηλεία, η Αχαΐα, η Αρκαδία και άλλοι νομοί. Ξέρετε ότι υπήρξαμε πρωταγωνιστές, με αναγνώριση από όλες τις πλευρές, στην προσπάθεια που κάνουμε αυτά τα δυο χρόνια να προφυλάξουμε τον νομό μας από καταστροφές.
Η Νομαρχία είναι παρούσα σε κάθε περίπτωση σε θέματα πολιτικής προστασίας με έργα, με δράσεις και με ενημέρωση των πολιτών.
Εάν στην προσπάθειά μας αυτή είχαμε και την ανάλογη ανταπόκριση από την μεριά της Κυβέρνησης θα είχαμε ένα νομό πρότυπο στα θέματα πολιτικής προστασίας.
Οφείλω να πω ότι ο κύριος Παυλόπουλος βοήθησε στα θέματα αυτά και του το αναγνωρίζω.
Έθεσα λοιπόν ένα ζήτημα στον Υπουργό που το πιστεύω απόλυτα. Πρέπει να υπάρξει επιτέλους πρόγραμμα πολιτικής προστασίας και στο ερώτημα που μου έθεσε «με ποια λεφτά;» του απάντησα με αυτά που υπάρχουν.
Για να ξέρουμε σε ετήσια βάση και να προγραμματίσουμε με όσα χρήματα υπάρχουν. Να γίνεται κατανομή πόρων για πολιτική προστασία με κριτήρια και αυτό το λέω χρόνια, δεν το λέω τώρα. Το λέω και από την εποχή που ήταν το ΠΑΣΟΚ Κυβέρνηση.
Αλλά να μην εξαρτάται η προστασία του νομού από τις πυρκαγιές, τις πλημμύρες, τους σεισμούς από το αν θα δώσει ο Υπουργός 5 δραχμές στον ένα Νομάρχη, 10 στον άλλο και σε κάποιον άλλο καθόλου. Δεν είναι σωστό.
Εμείς δεν έχουμε την δυνατότητα, αν δεν τακτοποιηθούν εκκρεμότητες από το παρελθόν, να βοηθήσουμε φέτος για να γίνουν οι αντιπυρικές ζώνες, να ανοιχτούν οι δρόμοι, να βελτιωθούν οι χωματόδρομοι στα δάση, να κάνουμε εργασίες πρόληψης για την άμεση επέμβαση. Είπα επίσης κάτι που λέω συχνά, το ξέρετε πάρα πολύ καλά όλοι σας, ότι εκείνο που πρέπει να μας ενδιαφέρει στα θέματα πολιτικής προστασίας είναι η πρόληψη.
Πρέπει τα ρέματα να είναι καθαρισμένα, πρέπει οι δρόμοι να είναι καθαρισμένοι για να μπορούμε να φτάσουμε σε μια πυρκαγιά. Τα ρέματα για να μην πλημμυρίσουμε και οι δρόμοι για να μπορούν να φτάσουν τα πυροσβεστικά οχήματα γιατί τα αεροπλάνα καταστέλλουν την φωτιά, δεν την σβήνουν.
Ζήτησα και σήμερα όπως το έχω κάνει επανειλημμένα στο παρελθόν να υπάρξει κλιμάκιο πυροσβεστικής υπηρεσίας στον Αστακό και σε άλλες περιοχές αλλά ο Αστακός προέχει αυτή την ώρα.
Είναι γεγονός και έγινε και η διαπίστωση ότι ο κ. Υπουργός αισθάνεται να απειλείται η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση από πολλές πλευρές ή να μην αναγνωρίζεται το έργο της και αυτός κάνει ότι μπορεί.
Αυτό δεν είναι λόγος να έχουμε την κατάσταση που έχουμε σήμερα στη Νομαρχία να είναι το καλάθι για τα άπλυτα με χαρακτηριστική περίπτωση τον τρόπο με τον οποίο η Κυβέρνηση, σε συνεργασία δεν ξέρω με ποιους, επέλεξε να μεταφερθεί η Πολεοδομία του δήμου Ναυπάκτου στην αρμοδιότητα της Νομαρχίας.
Έθεσα λοιπόν στον Υπουργό πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Γιατί έγινε χρήση απόφασης του Νομαρχιακού Συμβουλίου του 2004 και όχι πρόσφατης, τωρινής δηλαδή όπως ο νόμος ορίζει. Γιατί έγινε χρήση απόφασης του 2004 η οποία ανακλήθηκε. Τι ανάγκη είχε η Κυβέρνηση και αυτοί που υπογράψαν το Προεδρικό Διάταγμα να λειτουργήσουν εν κρυπτώ χωρίς να ρωτηθεί επαναλαμβάνω όπως ο νόμος ορίζει το Νομαρχιακό Συμβούλιο και χωρίς να εκφράσει άποψη και ο Νομάρχης. Ένα δεύτερο ζήτημα. Έγινε το Προεδρικό διάταγμα χωρίς να υπάρχει γνωμάτευση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Οποιοδήποτε Προεδρικό Διάταγμα εκδίδεται έχει την έγκριση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους γιατί κοστολογείται η υπηρεσία.
Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν κοστολογήθηκε η υπηρεσία που θα παρέχει η Νομαρχία για τα θέματα πολεοδομικών υπηρεσιών στο δήμο Ναυπάκτου. Αυτό είναι πρωτοφανές.
Αυτό βεβαίως το κατήγγειλα στον κύριο Υπουργό και σήμερα εδώ όπως το έχω πει και άλλες φορές στο παρελθόν.
Ήταν συγκαταβατικός διότι σε θέματα νομιμότητας ένας Υπουργός ο οποίος είναι και καθηγητής του διοικητικού δικαίου θεωρώ ότι δεν μπορεί να έχει αντίρρηση. Το γεγονός ότι εν κρυπτώ έγινε ένα προεδρικό διάταγμα χωρίς την γνώμη του τωρινού Νομαρχιακού Συμβουλίου και χωρίς την σύμφωνη γνώμη του τωρινού Νομάρχη και χωρίς να κοστολογηθεί η υπηρεσία αυτή από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αυτό είναι προφανώς παράτυπο.
Δεν θα μεταχειριστώ βαρύτερη έκφραση αν και πρέπει. Είναι τουλάχιστον παράτυπο. Μπορούσε να πει ότι δεν είναι; Ο νόμος ορίζει συγκεκριμένα πράγματα γιατί με την λογική αυτή θα μπορούσε να εγκρίνεται προεδρικό διάταγμα και να κάνουν χρήση της εποχής του Κωλέτη ή του Τσαλδάρη ή του Χαριλάου Τρικούπη. Όταν νομοθετούμε, όταν εγκρίνονται προεδρικά διατάγματα, όταν γίνονται εκτελεστικές πράξεις της Κυβέρνησης έχουμε τα δεδομένα του σήμερα. Και αυτά τα δεδομένα δεν τηρήθηκαν. Αυτό λέει ο νόμος.
Αλλά όπως ξέρετε υπάρχει μια διαδικασία που μας παραπέμπει στις πολύ παλιές εποχές της πολιτικής μας ζωής. Ότι κάποιοι φροντίζουν και κατόπιν ενεργειών τους γίνεται ετούτο ή το άλλο.
Νομίζω ότι και σε εκείνους που λένε ότι λύνουν ζητήματα κατόπιν ενεργειών, τους αξίζει καλύτερα να αντιμετωπίζουν το ρόλο τους ως πολιτικά πρόσωπα. Η σύγχρονη διοίκηση μιας ευνοούμενης πολιτείας, όπως θέλουμε να πιστεύουμε και αγωνιζόμαστε να είναι η ελληνική πολιτεία, αξίζει καλύτερα και περισσότερα.
Δεν είναι οι υπηρεσίες ούτε φέουδα των Υπουργών ούτε χρειάζεται διαμεσολάβηση του όποιου βουλευτή για να κάνει η πολιτεία το αυτονόητο, αυτό που υποχρεούται να κάνει.
Κι όταν αυτά γίνονται αντικείμενο κουβέντας, δελτίων τύπου, παρουσιάσεων δοξαστικών από πολλές πλευρές έχω την εντύπωση ότι ο πρώτος που προσβάλλεται είναι ο λαός μας.
Γιατί αυτό που η πολιτεία υποχρεούται να του δώσει, κάποιος νομίζει ότι του το χαρίζουν. Ε, δεν είναι έτσι τα πράγματα γιατί επιτέλους είμαστε στο 2009. Χρειαζόμαστε λοιπόν καλύτερη διοίκηση, χρειαζόμαστε ουσιαστικότερες αρμοδιότητες στην Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, χρειαζόμαστε ένα καλύτερο κράτος, δεν χρειαζόμαστε ρουσφέτια.
Οι υποχρεώσεις της πολιτείας απέναντι στους δημότες, απέναντι στους πολίτες, απέναντι στην ελληνική κοινωνία είναι υποχρεώσεις.
Αυτές οι υποχρεώσεις δεν γίνονται με διαμεσολάβηση και ρουσφέτια.
Μας παραπέμπουν στην εποχή του Κωλλέτη.
Και αυτά τα λέω και με στεναχώρια και λυπάμαι που είμαι αναγκασμένος να τα λέω.
Έχω την πεποίθηση ότι ο κόσμος χρειάζεται να τ’ ακούσει, το θέλει, το απαιτεί γιατί προσβάλλεται από τις συμπεριφορές μερικών και κυρίως με την συμπεριφορά της Κυβέρνησης για το συγκεκριμένο ζήτημα και πολλά άλλα.
Έθεσα το ζήτημα και ζήτησα από τον Υπουργό να προστατεύσει την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση από τις παράνομες παρεμβάσεις του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων.
Ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων είναι ένας εργολάβος του δημοσίου. Ούτε λεφτά έχει, ούτε πολιτική κάνει. Η αρμοδιότητα σύμφωνα με το νόμο για την κατασκευή των σχολείων είναι αρμοδιότητα των Νομαρχιών.
Θα μου πείτε και τι ρόλο έχει ο ΟΣΚ; Έχει αρμοδιότητα, εάν το Υπουργείο αποφασίσει να του δώσει την δυνατότητα να κατασκευάσει σχολεία ο ΟΣΚ να του τη δώσει.
Αλλά να μην ανακατεύει τη Νομαρχία.
Εδώ λοιπόν έχουμε ένα γαϊτανάκι, μπήκαμε στον τρίτο χρόνο τώρα από 9 Απριλίου 2007 με τα θέματα των σεισμών όπου πάνε κι έρχονται χαρτιά γιατί πολύ απλά η κυβέρνηση δεν θέλει να δώσει λεφτά είτε γιατί δεν έχει είτε δεν ξέρω για ποιον άλλο λόγο για να γίνει το σχολείο του Θέρμου, της Γαβαλούς, της Μακρυνούς, το 2ο Δημοτικό στο Αγρίνιο, το σχολείο του Αγίου Ανδρέα. Χρήματα, επισκευές και συντηρήσεις για την κατασκευή κτιρίων που είχαν κοστολογηθεί περίπου 11,5 εκατομμύρια ευρώ, υπήρχε μια εισήγηση για 4.700.000 και αυτά δεν δόθηκαν ποτέ. Μας παραπέμπουν σε μελέτες, διορθώσεις μελετών κλπ. Θέλετε να σας πω ένα παράδειγμα; Για την κατασκευή του ειδικού σχολείου στη Ναύπακτο το Υπουργείο Παιδείας έδωσε απόφαση επιχορήγηση της Νομαρχίας με ένα ποσό της τάξης 1.300.000 ευρώ.
Η Νομαρχία και η τεχνική της υπηρεσία όπως πολύ καλά ξέρει έκανε τη μελέτη και δημοπρατούμε αυτό το έργο. Εκεί γιατί δεν παρεμβαίνει ο ΟΣΚ; Πολύ απλά γιατί εκεί η πίεση που άσκησε συγκεκριμένος βουλευτής ήταν «δώσε τα λεφτά να γίνει το σχολείο».
Εκεί γιατί δεν χρειαζόταν μελέτες, διορθώσεις και όλα τα υπόλοιπα; Αντιλαμβάνεστε λοιπόν και μόνο απ’ αυτό το παράδειγμα ότι υπάρχουν δυο μέτρα και δυο σταθμά.
Όπου βολεύεται λοιπόν η Κυβέρνηση συνεργάζεται και δίνει τα χρήματα για να γίνουν τα έργα, ό,τι δεν την βολεύει αντιμετωπίζει τη Νομαρχία ως καλάθι για τα άπλυτα.
Αυτόν τον ρόλο μετά από τόσα χρόνια δεν είμαι διατεθειμένος να τον δεχτώ διότι δεν είμαι διορισμένος Νομάρχης ούτε του ενός Υπουργού ούτε του άλλου. Είμαι εκλεγμένος από την συντριπτική πλειοψηφία των Αιτωλοακαρνάνων.
Ζήτησα επίσης να εφαρμοστεί αυτό που η ανεξάρτητη αρχή. Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει πει επανειλημμένα με έγγραφά του προς το Υπουργείο Εσωτερικών να αναλάβει την εξόφληση των αναθέσεων που είχε κάνει ο προκάτοχός μου το 2006 σε μικροέργα.
Ο Συνήγορος του Πολίτη όπως θα ξέρετε και υπάρχουν και σχετικά έγγραφα, με έγγραφό του γιατί κάποιοι έχουν προσφύγει εκεί ζητάει από το Υπουργείο Εσωτερικών να εξοφλήσει αυτές τις υποχρεώσεις σε μικροέργα. Και αυτό για μια ακόμα φορά και στο γραφείο μου αυτή τη φορά το έθεσα στον κύριο Υπουργό και το έθεσα με όλα τα στοιχεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου