Παρασκευή, 7 Μαρτίου 2008

Αχαϊκή Ναυπακτία…




Tου Κατσούλη Παναγιώτη
Αντιπροέδρου του Νομαρχιακού Συμβουλίου Αιτωλ/νιας

Πριν από λίγες μέρες πληροφορήθηκα μέσω του τοπικού τύπου, ότι «παρουσιάστηκε η πρώτη φάση της μελέτης του ρυθμιστικού Σχεδίου της ευρύτερης αστικής περιοχής Πατρών», η οποία περιλαμβάνει - εκτός των άλλων - και τους Δήμους Ναυπάκτου και Αντιρρίου. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης αυτής, ο Γ. Γραμματέας της Περιφέρειας κος Σ. Σπυρίδων έκανε λόγο «για χωροταξικές ενότητες που εκτείνονται πολύ πέραν των ορίων των διοικητικών ενοτήτων» και επεσήμανε «ότι η Πάτρα μετατρέπεται σε υπερτοπικό κέντρο της Δυτικής Ελλάδας, ενώ η ανάπτυξη της περιοχής εξορθολογίζεται και περνάει πλέον, μέσα από ένα ενιαίο χωροταξικό σχεδιασμό». Πρόκειται για μια ιστορία που ξεκίνησε πριν από μερικά χρόνια, αλλά που τώρα παίρνει «σάρκα και οστά».
Εξ όσων γνωρίζω, το όλο θέμα δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν κρίθηκε ούτε καν άξιο σχολιασμού, εκτός του Δημάρχου της Ναυπάκτου, ο οποίος δήλωσε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης «πως είναι θετικός σε κάθε προσπάθεια που συμβάλλει στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, με την προϋπόθεση να υπάρξουν ευρύτερες συνεργασίες ξεπερνώντας τα στενά διοικητικά όρια των Δήμων». Όμως πρόκειται απλά για ένα ζήτημα συνεργασίας ορισμένων Δήμων της περιοχής και τίποτε περισσότερο; Επειδή δεν το βλέπω έτσι, αλλά απεναντίας το εκτιμώ ως ένα σημαντικό πολιτικό ζήτημα για το παρόν και το μέλλον της περιοχής της Ναυπακτίας και του Νομού μας γενικότερα, θα επιχειρήσω να καταθέσω ορισμένες σκέψεις, που μπορούν ενδεχομένως να συμβάλλουν, τουλάχιστον, στο επίπεδο ενός πολιτικού προβληματισμού. Θα εστιάσω σε τρία σημεία:
1ον) Στην κρίσιμη χρονική περίοδο που εξελίσσεται η παραπάνω πρωτοβουλία. Ήδη έχει παρουσιαστεί από την πλευρά της κυβέρνησης το Εθνικό Χωροταξικό και η Αιτωλ/νια, με τον πλέον επίσημο τρόπο αυτή τη φορά, έχει το ρόλο του κομπάρσου. Ο Νομός μας, τόσο στο επίπεδο των πόρων και των δράσεων που αφορούν το ΕΣΠΑ 2007 – 2013, όσο και στο επίπεδο του ρόλου του στην ευρύτερη περιοχή, φαίνεται πως αντιμετωπίζεται υποτιμητικά με το αναπτυξιακό του τρίπολο Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Μεσολόγγι να είναι ενταγμένο στα λοιπά… Σ’ αυτή λοιπόν τη χρονική στιγμή, επιλέγεται όχι η συνεργασία κάποιων γειτονικών δήμων για ένα κοινό ζήτημα που τους απασχολεί (π.χ. μόλυνση Πατραϊκού), αλλά η ένταξη μιας συγκεκριμένης περιοχής ενός Νομού στην ευρύτερη αστική περιοχή του Δήμου Πατρέων, που ανήκει σε άλλο Νομό. Όταν δε αυτή η περιοχή βρίσκεται σε ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια και αποτελεί την αναβαθμισμένη πύλη της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας και του Νομού μας, τότε ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι το πρόβλημα μεγαλώνει και δεν μπορεί να «κρυφτεί» με αιτιάσεις «περί συνεργασίας Δήμων». Για φανταστείτε στην άλλη πύλη του Νομού μας, ο Δήμος Ανακτορίου για παράδειγμα, να εντάξει τη Λευκάδα στην ευρύτερη αστική του ζώνη ή και να συμβεί το αντίστροφο. Λέτε να περνούσε απαρατήρητο, ως μια απλή «συνεργασία Δήμων»;
2ον) Όσοι ισχυρίζονται ότι απλά «συνεργάζονται κάποιοι Δήμοι», είτε το πράττουν εκ του πονηρού είτε δεν γνωρίζουν και δεν προσπαθούν να μάθουν. Δεν γνωρίζουν τι σημαίνει ρυθμιστικό σχέδιο στον οικιστικό νόμο και στις χωροταξικές του διαστάσεις. Στο άρθρο 1 του κεφαλαίου Α του ισχύοντος οικιστικού νόμου, αναφέρεται με σαφήνεια ότι «η οικιστική οργάνωση και ο πολεοδομικός σχεδιασμός εναρμονίζονται με τις αρχές και τις κατευθύνσεις του αναπτυξιακού προγραμματισμού και του χωροταξικού σχεδιασμού, που συγκεκριμενοποιούνται με τα χωροταξικά σχέδια των περιφερειών, των νομών και τα ειδικά χωροταξικά, όπως και με τα αντίστοιχου επιπέδου αναπτυξιακά προγράμματα». Στο άρθρο 2 αναφέρεται «ότι τα ρυθμιστικά σχέδια αφορούν τα αστικά συγκροτήματα της Πάτρας, του Ηρακλείου Κρήτης, της Λάρισας, του Βόλου και των Ιωαννίνων…τα όρια καθεμιάς από τις ανωτέρω περιοχές καθορίζονται με αποφάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ και εκδίδονται ύστερα από γνώμη του περιφερειακού και Νομαρχιακού Συμβουλίου…και με κριτήρια ιδίως το μητροπολιτικό χαρακτήρα του αστικού συγκροτήματος…». Επομένως, οι Δήμοι Ναυπάκτου και Αντιρρίου αποφάσισαν να ενταχθούν «στο ρυθμιστικό σχέδιο του μητροπολιτικού αστικού συγκροτήματος της Πάτρας» και αν ναι μέσω ποιών αποφάσεων, ποιών φορέων και κυρίως με ποιό Νομό, της Αιτωλ/νιας ή της Αχαΐας, θα «εναρμονιστούν με τις αρχές και τις κατευθύνσεις του αναπτυξιακού προγραμματισμού και του χωροταξικού σχεδιασμού»; Έχουν ενημερωθεί οι φορείς και οι πολίτες της Ναυπακτίας, για τις συνέπειες αυτής της απόφασης τόσο στο επίπεδο του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδιασμού (ΓΠΣ) της Ναυπάκτου, όσο και σ’ αυτό του ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Αντιρρίου;
3ον) Μικρό είναι το χρονικό διάστημα που έχει περάσει, από τότε που επιχειρήθηκε και αποφεύχθηκε την τελευταία στιγμή, η ένταξη του παραρτήματος του ΤΕΙ Ναυπάκτου στο ΤΕΙ Πατρών και όχι στο ΤΕΙ Μεσολογγίου, έξω από κάθε δεοντολογία και εκπαιδευτική πρακτική. Ήταν μια μεμονωμένη και άστοχη ενέργεια; Μήπως σήμερα με αυτό το ρυθμιστικό σχέδιο «βάζουμε βούτυρο στο ψωμί» όσων επιδιώκουν και διοικητικές αλλαγές που θα πλήξουν την Αιτωλ/νια;
Σημασία, κατ’ εμένα, έχει πως σε μια περίοδο εξαιρετικά κρίσιμη για το σήμερα και το αύριο του Νομού μας, εμφανίζονται πολιτικές συμπεριφορές και στάσεις που δεν διαμορφώνουν ένα αραγές πολιτικό μέτωπο διεκδίκησης, αλλά τροφοδοτούν σύγχυση και διχαστικές πρωτοβουλίες που είναι σε βάρος όλων μας. Αν συνεχίσουμε να πορευόμαστε με αυτή την πολιτική λογική, τότε σύντομα θα μιλήσουμε εκ νέου «για χαμένες ευκαιρίες».

Δεν υπάρχουν σχόλια: