Σάββατο 25 Οκτωβρίου 2008

Μήπως το παιδί μου έχει δυσλεξία;

«Το παιδί μου δυσκολεύεται να αναγνωρίσει τα γράμματα της αλφαβήτου, αν και στο σχολείο έχουν προχωρήσει αρκετά στην ανάγνωση, διαβάζει με κομπιάσματα ή σχεδόν συλλαβιστά, ενώ οι συμμαθητές του όχι».
«Όταν διαβάζει ή γράφει μπερδεύει το β με το φ, το γ με το χ, το δ με το θ»
«Όταν διαβάζει ή γράφει παραλείπει γράμματα π.χ καρέλα αντί για καρέκλα, προσθέτει ή αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές π.χ καρρέκλα ή κακρέλα, αντιστρέφει τις λέξεις π.χ ατόκ αντί για κότα».
«Ο δάσκαλος της κόρης μου είπε ότι μετά την ανάγνωση ενός κειμένου, δυσκολεύεται πολύ στις ερωτήσεις κατανόησης, είναι σα να μη το έχει διαβάσει καθόλου».
« Ο γιος μου δεν μπορεί να διαβάσει μόνος τα μαθήματά του. Κάθε μέρα έχουμε τον ίδιο καβγά
« Όταν διαβάζω εγώ τα προβλήματα αριθμητικής ο γιος μου βρίσκει πάντα τη λύση. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο όταν προσπαθεί να τα λύσει μόνος του».
«Η κόρη μου δυσκολεύεται στην αριθμητική. Ενώ μπορεί να βρει τη λύση νοερά, όταν κάνει τις πράξεις μπερδεύεται».
«Η κόρη μου κάνει πολύ περισσότερα ορθογραφικά λάθη απ’ ότι ο αδελφός της στην ηλικία της».
«Η δασκάλα λέει ότι ο γιος μου είναι ασυνεπής και ακατάστατος. Μάλλον δεν ενδιαφέρεται για το σχολείο. Πηγαίνει στο σχολείο χωρίς κάποια από τα τετράδια ή τα βιβλία του, με λάθος ασκήσεις, ξεχνάει συνέχεια ότι είχανε επανάληψη, δεν προσέχει καθόλου τα γραπτά του — είναι γεμάτα μουντζούρες και σβησίματα. Έχω παρατηρήσει πως και στο σπίτι το δωμάτιό του είναι πάντα ακατάστατο, δεν βρίσκει τα πράγματά του και ξεχνά το πρόγραμμα της επόμενης μέρας. Γι’ αυτό πολλές φορές πηγαίνει στο σχολείο έχοντας διαβάσει τα μαθήματα άλλης ημέρας».
« Ο δάσκαλος μου είπε ότι η κόρη μου δεν είναι καθόλου καλή στην έκθεση. Λέει πως δεν έχει καλό λεξιλόγιο και πως κάνει πολλά συντακτικά λάθη. Η αλήθεια είναι πως γενικά η κόρη μου δε μιλάει πολύ, είναι ντροπαλή και συνήθως μιλάει όταν τη ρωτάει κάποιος κάτι. Στις περισσότερες περιπτώσεις απαντάει μονολεκτικά, γενικά δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις της με τις σωστές λέξεις».
Όλα τα παραπάνω, όπως και πολλά άλλα, θα μπορούσαν να είναι πολύ χρήσιμες παρατηρήσεις, για τον ειδικό, γονέων με παιδιά που έχουν δυσλεξία. Παιδιά, δηλαδή, που έχουν μια ασυνήθιστα επίμονη δυσκολία στην ανάγνωση και τη γραφή. Μια δυσκολία που δεν προκαλείται λόγω χαμηλής νοημοσύνης του παιδιού, μειωμένου ενδιαφέροντός του για το σχολείο, πιθανής υπερκινητικότητας ή διάσπασης προσοχής ή κακού δασκάλου. Αν και τα παραπάνω θα μπορούσαν να συντελέσουν σε μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού, στην προκείμενη περίπτωση η δυσλεξία εντάσσεται στις λεγόμενες «Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες», μια κατηγορία ειδικών δυσκολιών που δεν συνιστούν ασθένεια γι’ αυτό και δεν προβλέπεται ίαση αλλά αποκατάσταση των δυσκολιών αυτών.
Φύσσα Ελευθερία
Ψυχολόγος
ειδικευμένη στις μαθησιακές δυσκολίες

Δεν υπάρχουν σχόλια: